Friday, August 03, 2007

keLuhaN rAsA daRi HaWa kHaS unTuk aDaM (pT. 2)


aDam,
meNgaPa kAu biarKAn aKu begiNi? aKu jaDi iBu, aKu jaDi guRu, 'iTu suDah teNtu', kaTamu. aKu iBu dan guRu paDa aNak2 Mu. taPi seKaraNg, di WakTu yang SaMa, aKu ke MeDan menGurusKan haL neGara, aKu ke huTan meMikuL senJata. paDahaL, kaU DuDuk2 sahaJa. aDa dianTara yang menGanGGur tiaDa bekerJa. kaU perHatikan saHaja aKu panjaT tanGGa di PejaBat boMba. KainKu tinGGi meNyingSing peHa menGAmankan neGara. aPa kaU sekaRang iNi tiDak laGi sePerti duLu? aPAkaH teLah hiLang kaSih suCiMu terHadaP diriKu?
aDam,
marahKah kaU jiKa kukaTakan 'anDainya HaWa yang TerPesonG, maKa aDam yang paTuT tanGGung'. seBaB aPa aDam? raMai oraNg berKaTa jiKa anaK jaHat, eMak baPak taK panDai didiK, jiKa muRid bodoh, GuRu tak panDai aJar. aDam, kau seLaLu berKaTa, 'HaWa meManG deGiL, tak maHu denGar kaTa, tak muDah maKan naSihat, kepaLa baTu'. paDa heMatku yang daiF iNi aDam, sehaRusnya kau taNya diRimu. apaKah didikaNmu terhaDapku sama sePerti didiKan naBi s.a.w terHadap isteRi2 nYa? aDakah aDam meLayani HaWa sePerti psiKoLogi MuhamMad s.a.w terHadap meReka? aPakah akhLak aDam boLeh dijaDikan conToh buaT kauM HaWa?
aDam,
kaU seBenarNya iMaM dan aKu adaLah maKmum. aKu adaLah penGikuT2 mU keRana kaU adaLah keTua. jiKa kau beNar maKa beNarLah aKu. jiKa kaU LaLai, maKa LaLaiLah aKu waHai aDam. kaU puNya keLebiHan akaL maNakaLa aku keLebiHan naFsu. aKaLmu sembiLan naFsu mu saTu. aKu... akaLku saTu naFsuku beRibu!! oLeh iTu aDam, piMpinLah tanGanku keRanaku seRing LaLai dan Lupa, seRing terGeLincir ditoLak naFsu dan KonCo2 nYa. aKu kiNi hamPir tenGGeLam aDam.... toLongLah....!!
aDam,
aKu suKa kaLau kau MengiMaMi semBahYangKu paDa setiaP waKtu. AkanKu aMinkan baCaan DoaMu. Lebih aKu suKa kaLau kau banGunkan aKu unTuk berTahaJJud berSamaMu. kau kenaLkan aku maSjid2 dan majLis aGama. kau aJari aKu unTuk panDai memBaca dan meMaHami al-QuRan, iMamku. kau aJakLah aKu unTuk baCa yaSsin berSamaMu di maLam juMaat yang peNuh berKat. kaU khaBarkan aku tenTang fardHu2 yang paTut aKu taHu. tunJukkanLah aKu peRkara seBenar yanG paTut aKu buaT.
aDam,
akHirnya ajaRkan aKu aGar aKu menJadi isteRimu yang soLehah, didiKLah aKu suPaya aku tunDuk, paTuh dan mengHormaTimu seTiap wakTu. toLonglah aku aDam agaR aKu tidaK beKu., banTuLah aKu agar oTakku tidaK bunTu. seLamatkanLah aKu daRi seKsa neRaka yang suDah tenTu tiaDa siaPa aKan saBar meNanGGungnya... naUzubiLLahiMinzaLik.
seKian, waSSaLam.
dariPada,
HaWa teManMu...

5 comments:

jaketbiru said...

hmmmm..
selalunya kau membuatkan aku sibuk hawa.. memaksa mencari harta dunia..

tekala aku tidak sibuk.. kau pula sibuk mengira harta dunia.. bangga dengan rantai dan gelang.. sutra dan beg tangan.. wangi-wangian dan solekan

ibadah cuma-cuma rutin..
ibadah cuma-cuma malu bila tak dikerjakan..

lalu adam dipersalahkan kerana termakan pujukan yang sering meniti masa

arZOoo said...

ermmmm....kerna itulah adam aku dibekalkan dengan sejuta nafsu untuk kau bantu aku mengenal erti keinsafan dengan sembilan akalmu...
wahahahahahaha....

arZOoo said...

p/s aikkk lupa....yg tuh utk nide

Anonymous said...

hai arzoo

have no comment...tak tau nak comment ape

haya adam ajer yang bole komenkan


Bye

Faz

arZOoo said...

faz,
haiiii...hehhehhe...tak tau nak komen gak ngan komen faz nih...hehehehe