Thursday, August 02, 2007

keLuhaN rAsA daRi HaWa kHaS unTuk aDaM (pT. 1)

BisMiLLahiRRahmaNiRRaHiM......

aDam,
MaaFkan aKu jiKa coReTan ini MemanAskaN haTiMu. SesUnggUhnyA aKu adaLah HaWa, teManMu yang kAu pinTa seMasa kAu keSunyiaN di SyurGa duLu. AkU asaLnya daRi TuLang rUsUkmU yang beNgkOk. Jadi tiDak haiRanLah jiKa perJaLanaN hiDupku seNtiasa inGinkAn biMbiNgaN daRimu. SentiAsa TerPesong daRi LandaSan keRaNa aKu 'buRuan sYaitaN'.
aDam,
MaHa SuCi ALLah yang MenTakdirKan kauMku LebiH raMai dariPaDa biLangaN kauMmu di AkhiR zaMan. iTuLah seBenarNya keteLitiaN ALLah daLam urUsaNNya. jiKa biLangan KaumMu meNgaTasi biLanGAn kaUmKu, nesCaya merahLAh duNia keRana Darah maNusia, kacau biLauLah suAsAnA. aDam seSama aDam beRmuSuhaN seSamaNya keRana HaWa. BuktiNya cuKup nYaTa daRi peRisTiwa HabiL dan QabiL seHinggaLah zaMan cucu ciciTnya. Pun jiKa beGitu maKa tiDak seLArasLah unDang-unDang ALLah yAng mengHaruSkan BerisTeri Lebih daRi saTu taPi tiDak Lebih dariPada saTu waKtu.
aDam,
buKan keRana raMainya isTeriMu yang memBimbangKan aKu. tiDak keRaNa seDikitNya yang meRungsinGkan aKu. taPi....... aKu risau, gunDah guLaNa menYaksiKAn tingKahLakuMu. kau seJak duLu LaGi taHu BAhaWA aku meSti tuNduk keTika menJadi isTeriMu. NaMun..... teRasa beRAt puLA unTuk MenyAtakan iSi perkaRA.
aDam,
aKu taHu baHawa kau taHu di daLam AL-QuraN aDa aYat QurAn yang meNyatakaN ' kaUm LeLAki adaLah penGuasa kePada kaUm waNiTa'. kau diBeri aMaNah unTuk menDiDik AkU. kaU di beRi tanGGungJAwab unTuk menJaga aKu, mengAwaSi dan mEnjAga aKu Agar senTiaSa daLam reDha TuhanKu dan TuhaMu. Tapi aDam, nyaTa dan RaTA2 aPa yaNg suDah jaDi paDa kauMkU iNi. aKu daN kaUmKu suDah menDerhAkaimu. RAmai yang teLah menYimpang daRi jaLan yang diteTApkan. aSaLnya ALLah menGhendaKi aKu tinGGaL teTap di rUmah. JaLan2, paSar2, banDar2 bukan TeMpatKu. JiKa TerpaKsa aku keLuar daRi ruMah, seLuruh TubuhKu mesti di BaLut dari huJung Kaki hinGGa huJung raMbuT. taPi.... reaLiti dan haKikatnya KiNi, HaWa teLah beRbuaT Lebih daRi paTuT.
aDam,
........... to be cont............

2 comments:

jaketbiru said...

hai hawa..
kerana mu aku ingkari larangan tuhan

hai Hawa..
kerana mu aku di buang ke dunia ini..

hai hawa..
kerana mu kita di sini, diuji allah sebilang masa

arZOoo said...

nide,
hai adam..
kerna mu yg meminta aku menemanimu

hai adam..
kerna mu yg meminta aku mendapingimu

hai adam..
kerna mu yg meminta aku hanya utk mu